Welke biedstrategie toepassen bij Google Ads?

Om hier een duidelijk antwoord op te geven, is het handig om eerst de verschillende biedstrategieën kort door te nemen. Bij elke strategie deel ik ook mijn persoonlijke inzichten. Zo weet je nadien precies welke biedstrategie het beste past bij jouw bedrijf. Je hebt 2 soorten biedstrategieën: de automatische biedstrategieën en de manuele biedstrategie.

 

Bij de automatische biedmethode zal Google deze methode gebruiken om biedingen voor uw advertenties in te stellen op basis van de waarschijnlijkheid dat die advertentie een klik of conversie genereert. Je leest het goed: “waarschijnlijkheid”. Er is hier geen zekerheid!

 

Over handmatig bieden zal je bij Google niet veel terugvinden. Reden: ze willen en zullen er alles aan doen om te voorkomen dat je deze instelling gebruikt. Nog erger: ze hebben het zodanig weggestopt dat veel mensen niet eens weten waar het staat en/of dat het zelfs bestaat. Ze raden het af. Terecht? Neen, en ik zal uitleggen waarom.

 

Je dient vooraf goed te beseffen dat de biedingen onder meer afhankelijk kunnen zijn van locatie, tijd, concurrentie en apparaat.

 

Heel belangrijk: je moet een biedstrategie kiezen die aansluit met de doelen van jouw bedrijf en niet die van Google.

 

Om het overzicht te bewaren, vertrek ik telkens vanuit een beknopte (en dus niet volledige) omschrijving van een bepaalde biedstrategie. Vergeet niet: dit is enkel een overzicht en kan dienen als praktisch hulpmiddel. Laten we beginnen.

 

 

Wanneer gebruik je welke biedstrategie in Google Ads?

1. Meer sitebezoeken: klikken maximaliseren

Met klikken maximaliseren worden uw biedingen automatisch ingesteld om zo veel mogelijk klikken te krijgen binnen uw budget. Klikken maximaliseren is beschikbaar als standaardstrategie en kan voor één of meerdere campagnes gebruikt worden.

 

Mijn inzichten:

  • Het staat nergens duidelijk hoeveel de echte CPC nu eigenlijk kost. 
  • We hebben totaal geen vat op de kost per klik.
  • Veel kliks dat hoor je waarschijnlijk graag. Maar zijn het wel de juiste kliks (lees consumenten)? We willen toch kwalitatieve kliks. Niets erger dan kliks te betalen voor mensen die wij niet willen hebben.
  • En stel dat jouw concurrent dezelfde biedstrategie kiest? Wat gebeurt er dan? Daarover vind je nergens echt duidelijkheid.

 

Conclusie: zelf zou ik deze biedstrategie alleen in heel uitzonderlijke gevallen inzetten. Over het algemeen raad ik ze af, want ze is gewoon te vaag. Ja, je krijgt er kliks mee… maar welke kliks precies? Vergeet niet: het gaat niet om het aantal kliks, maar om de kwaliteit ervan..

 

 

2. Zichtbaarheid vergroten: doelvertoningspercentage 

Doelvertoningspercentage stelt jouw biedingen automatisch in om uw advertenties op de absolute toppositie van de pagina, bovenaan de pagina of op de eerste pagina met zoekresultaten van Google weer te geven.

 

Het is alleen beschikbaar in het zoeknetwerk, als standaardstrategie in een afzonderlijke campagne of als portfoliobiedstrategie voor meerdere campagnes.

 

Mijn opmerkingen:

  • Hoef je per se helemaal bovenaan (toppositie) te staan? Neen, het is niet bewezen dat je hierdoor betere resultaten boekt.
  • Je kan een maximum CPC-bod instellen maar als je te weinig biedt, zal deze biedstrategie niet werken
  • Het is niet duidelijk welk bod je moet instellen.
  • Deze biedstrategie kan vrij prijzig zijn 
  • Het instellen op “overal op resultatenpagina” is zinloos

 

Conclusie: deze biedstrategie kan je inzetten als je om concurrentieredenen absoluut bovenaan wil staan. Dat kán werken, maar enkel wanneer jouw max. CPC-bod én jouw budget hoog genoeg liggen. Weet wel dat je zo makkelijk twee tot drie keer meer uitgeeft dan normaal. Denk dus goed na over de voor- en nadelen. Zelf pas ik dit alleen toe op uitdrukkelijk verzoek van de klant en dan nog slechts voor één campagne en voor een beperkt aantal zoekwoorden

 

 

3. Meer conversies krijgen binnen uw budget (Slim bieden): aantal conversies maximaliseren

Met Bieden op basis van 'Aantal conversies maximaliseren' kan je jouw campagne  optimaliseren voor conversies. M.a.w. zoveel mogelijk conversies krijgen binnen een bepaald budget.

 

Google raadt aan deze biedstrategie te gebruiken om de “merkbekendheid” te vergroten en uw advertenties een bepaalde tijd op de resultatenpagina te tonen. Deze biedstrategie is eveneens door Google aangeraden wanneer je een beperkt budget voorhanden hebt. 

 

Je kan voor bieden op basis van Aantal conversies maximaliseren een doel-CPA instellen. Hierover vind je meer informatie op mijn website.

 

Mijn opmerkingen:

  • Je moet conversies (= doelen) instellen in jouw google ads account. Zonder, werkt deze biedstrategie NIET.
  • Als je conversies hebt ingesteld, moeten deze zinvol zijn. Voor websites: contact, telefoon, afspraak maken, email. Voor webshops: aantal bestellingen.
  • Er staat nergens vermeld hoeveel de daadwerkelijke CPC zal zijn en je hebt er geen vat op
  • Wat als de concurrent dezelfde biedstrategie gebruikt?
  • Voor deze biedstrategie heb je per campagne een minimum aan conversies per maand nodig. Maar hoeveel precies? Dat blijft wat onduidelijk. Uit mijn ervaring blijkt dat je toch best minstens een dertigtal conversies per maand (per campagne) haalt.
  • Deze biedstrategie richt zich vooral op mensen die klaar zijn om te converteren. Op zich niets verkeerd mee, maar je vergeet zo alle potentiële klanten die je merk nog niet kennen of nog niet meteen willen converteren. En dat is net de meerderheid. Kortom: de klant van morgen bereik je hiermee niet.
  • En dan mijn eeuwige vraag: hoe kan Google eigenlijk weten dat iemand gaat converteren? Tot op vandaag blijft dat voor mij een raadsel

 

 

4. Meer conversiewaarde behalen binnen uw budget (Slim bieden): conversiewaarde maximaliseren.

Conversiewaarde maximaliseren stelt automatisch biedingen in zodat je binnen jouw budget zo veel mogelijk conversiewaarde kunt krijgen voor uw campagne.

 

Als je Conversiewaarde maximaliseren gebruikt zonder een doel-ROAS (in een ander artikel meer info hierover) in te stellen, streeft Google ernaar uw budget te besteden om de conversiewaarde voor uw campagnes te maximaliseren.

 

Als je Conversiewaarde maximaliseren gebruikt met een ingesteld doel-ROAS, is het de bedoeling om een zo hoog mogelijke conversiewaarde te behalen voor het ingestelde doel-ROAS.

 

Deze biedstrategie wordt door Google aanbevolen als je een onbeperkt budget hebt en de waarde van de conversies meet.  

 

Mijn opmerkingen:

  • Heb jij een onbeperkt budget?
  • Je moet een minimum aantal conversies en conversiewaarde hebben per campagne en per maand (Google spreekt van 15/maand maar het moeten er meer zijn). Anders werkt deze strategie niet optimaal. 
  • Deze biedstrategie is vooral zinvol voor webshops met een groot aantal bestellingen en bestelwaarde. 
  • Nergens wordt vermeld hoeveel de werkelijke CPC zal zijn en je hebt er zelf geen controle over. Die kan soms onverwacht grote sprongen maken en soms zelfs vier tot vijf keer duurder dan de dag ervoor.
  • Wat als de concurrent dezelfde biedstrategie gebruikt?
  • Als je te veeleisend bent met jouw ROAS, zal de campagne niet goed presteren.
  • Deze biedstrategie is enkel gericht op de conversiewaarde en niet op het aantal bestellingen. Wat heb je liever? Eén bestelling van € 1.000 € of 5 bestellingen van € 250. Wat is voor jouw bedrijf het beste?
  • Als je geen conversiewaarde meet of jouw conversiewaarden zijn niet goed ingesteld dan is deze biedstrategie zinloos. 

 

Voor een nauwkeurige evaluatie van de prestaties raadt Google bijvoorbeeld aan de prestaties te meten over langere perioden met minstens 50 conversies. 

 

 

5. Handmatige CPC

Handmatig bieden wordt door Google afgeraden. Het is een biedstrategie waarop Google veel minder vat heeft. En dat zien ze niet graag. Verwacht dus dat Google je op allerlei manieren zal proberen te overtuigen dat deze biedstrategie slecht is. Ze kunnen behoorlijk overtuigend zijn, maar als jij gelooft dat dit beter aansluit bij jouw doelen, moet je standvastig blijven.

 

Wat is een handmatige CPC? Concreet houdt het in dat jij zelf bepaalt hoeveel je maximaal wilt betalen voor één klik op jouw advertentie.

 

Kenmerken van handmatige CPC:

  • Je stelt zelf een bod in op  advertentiegroepniveau of zoekwoordniveau.
  • Je hebt veel meer controle over jouw biedingen. Eindelijk!
  • Je kunt biedingen aanpassen voor apparaten, locaties, tijden van de dag enz.
  • Je betaalt nooit meer dan je ingestelde maximale CPC voor een klik (vaak zelfs minder, afhankelijk van de veiling).

 

Mijn inzichten:

  • Als je geen conversies meet dan is dit de enige goede biedstrategie
  • Als je te weinig conversies hebt, is dit de beste biedstrategie
  • Je kan de biedingen sturen  op zoekwoordniveau. Dit zal goede resultaten opleveren.
  • Je hebt een grote controle ( niet 100%) over jouw biedingen. Véél meer dan alle andere biedstrategieën.
  • Eerlijk is eerlijk: deze optimalisatie vraagt wel flink wat tijd en kennis.
  • Je bereikt zowel de mensen die willen converteren als alle potentiële klanten die je merk nog niet kennen of nog niet meteen willen converteren. 

 

Waar kan ik de manuele CPC instellen?

Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde vraag, maar dat klopt helemaal niet. Bij het maken van een nieuwe campagne kan je de handmatige CPC NIET instellen. Deze wordt nergens vermeld. Je zal eerst een andere biedstrategie moeten aanduiden om pas, en nu komt het, na het maken van de nieuwe campagne de handmatige CPC in te stellen. Dit wil zeggen na de publicatie van jouw nieuwe campagne. Je moet dan naar de instellingen gaan van jouw nieuwe campagne. Dan ga je naar “bieden”. Onderaan zal er verschijnen: andere biedstrategie: niet aanbevolen. Daar moet je op klikken. Pas dan zal de handmatige CPC in de lijst van mogelijke biedstrategieën verschijnen.